صنعت خودروسازی ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد
انتشار: اردیبهشت 27، 1401
بروزرسانی: 17 آذر 1404

صنعت خودروسازی ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد

صنعت خودروسازی ویکی پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ژاپنی ها همچنین برخی محصولات سوزوکی را در کشورهایی همچون هند، آفریقا و خاورمیانه با برند خود عرضه می کنند. این استراتژی شامل توسعه، تولید و فروش خودروهای طراحی شده برای بازارهای نوظهور به خصوص هند و آمریکای جنوبی است. این خودروها از پلتفرم های متفاوتی نسبت به مدل های اروپایی استفاده می کنند و هزینه تولید کمتری دارند. صنعت خودرو تاکنون فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است، اما اولین رکود آن در دهه ۶۰ اتفاق افتاد.

  • از اواسط سال ۱۳۸۵ تا دهه ۹۰ ایران به سختی می توانست با دیگر کشورها مراودات تجاری داشته باشد.
  • در این میان گفته می شود مهم ترین دلیل حضور ژاپنی ها در ایران تجارت دو سویه و دریافت نفت از ایران بود؛ به همین دلیل ژاپنی ها به سرعت در بازار ایران پرطرفدار شدند.
  • در کمال تاسف آنچه از مدیریت امور اقتصادی در دولت سیزدهم تا امروز شاهد بودیم همچون دوره های پیشین است با این تفاوت که حتی بدیهیات اقتصاد نیز در این تصمیمات جایی ندارد.
  • در ماه های اخیر، تعدادی از متقاضیان از این نوع خرید انصراف دادند و اگر نتیجه واردات خودرو مشخص نشود و تعداد دیگری از این نوع خرید انصراف بدهند، دوباره یک مقدار التهاب در بازار خودرو ایجاد می شود.

به علت مشکلاتی که خودروهای فعلی برای انسان و محیط زیست ایجاد میکنند، از قبیل ترافیک، آلودگی هوا، فضای کافی برای پارک و… ایجاد می کنند، نسل جدید خودروها بصورت خودران، برقی و پرنده تولید می شوند تا سرعت و سهولت حمل و نقل را به همراه داشته باشند. تغییر در صنعت خودروسازی نیاز به آموزش، فرهنگ سازی و ایجاد زیرساخت هایی دارد که هنوز در نسخه آموزشی بوده و به علت هزینه های بالای آن کار ساده ای به نظر نمی رسد. از دغدغه های مهم در این موضوع کاهش سوخت های فسیلی در جهان است که علاوه بر دشواری دسترسی به آن استفاده از آن نیز آلودگی محیط زیست را به همراه دارد.

آیا بازارهای نفت و گاز می توانند دلار را کنار بگذارند؟

در واقع تله ماتیک به روشی گفته می شود که در آن با استفاده از فناوری GPS و اینترنت بر خودروها، کامیون ها و… می توان از راه دور اطلاعات سیستم های خودرو را پردازش کرده و پیشنهاداتی برای بهتر شدن عملکرد سیستم، ارائه می دهد. پیشرفت های ارتباطی نه تنها تجربه ی سفر برای افراد را متحول تر می کند، بلکه فرصت های جدیدی را پیش روی سازندگان خودرو قرار می دهد. به طور مثال شرکت کادیلاک، سیستم سوپر کروز را تعبیه کرده که شما می توانید در بزرگراه هدایت فرمان را به آن بسپارید. در کمال تاسف آنچه از مدیریت امور اقتصادی در دولت سیزدهم تا امروز شاهد بودیم همچون دوره های پیشین است با این تفاوت که حتی بدیهیات اقتصاد نیز در این تصمیمات جایی ندارد. به جرات می توان گفت که یکی از شگفت انگیز ترین  انواع  خودرو های تولیدی شرکت پیونگوا خودروی  Poggugi4WD  مدل کراس اوور است و از ترکیب دو مدل  هیوندا سانتافه و کیا سورنتو تشکیل شده است. این خودرو با پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری می تواند به سرعت 160 کیلومتر در ساعت برسد و پرقدرت است.

تاریخچه صنعت خودرو در ایران

به گزارش رکنا، اگر بخواهیم به کیفیت پایین خودروهای تولیدی بپردازیم ابتدا لازم است برای نمونه برخی نظرات کاربران رکنا درخصوص برخی خودروهای تولید داخل را بخوانیم و سپس دلایل آن را واکاوی کنیم. برای سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی شده که پنجاه هزار دستگاه خودرو سواری و بیست هزار دستگاه خودرو سواری دوگانه سوز (هیبریدی) و برقی وارد ایران شود. بر اساس مصوبه مجلس، در سال ۱۴۰۱ ارزش انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان مشمول مالیات سالانه خودرو هستند. در سال گذشته چندین بار تلاش هایی برای باز شدن راه واردات خودرو انجام شد که هر بار با نفوذ گسترده خودروسازان در نهادهایی مانند شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، جلوی آن گرفته شد.

اعلام شرایط خودروسازان خصوصی برای فروش در سامانه یکپارچه

طبق این قرارداد شرکت چری ساخت خودرویی کوچک و کم مصرف، مناسب استفاده شهری را بر عهده گرفته بود. در ادامه این مقاله به تحلیل صنعت خودرو، معرفی نمادهای بورسی گروه خودرو و خلاصه ای از آنچه خودرو در این سال ها پشت سر گذاشته است، می پردازیم. زنجیره تامین خودرو شامل تمام مواد، خدمات و قطعات ورودی و خروجی مرتبط با عملیات تجاری است. رایج ترین رویکرد در صنعت خودروسازی کشورمان، مونتاژ قطعات و سیستم های پیچیده برای تولید خودرو است. شرکت های خودروسازی برای تکمیل فرآیندهای تولید و ارائه دستگاه های خودرو به کاربران خود به هزاران قطعه نیاز دارند. فضـای حاکـم بـر صنعـت خودروسـازی ایـران به نوعی متمرکـز، انحصـاری و به دست دو بازیگــر اصلـی بــازار خــودرو ایــران (شــرکتهای ایــران خــودرو و ســایپا) است.